Aby udostępnić maksymalnie efektywny mechanizm tworzenia promocji, w ramach tworzenia mechanizmu promocji możemy zbudować dowolny algorytm. Może on bazować na wartościach kwotowych lub procentowych, uwzględniać ich równomierne lub nierównomierne rozłożenie. Promocje należy rozpatrywać wspólnie z metodami płatności, ponieważ w zależności od metody płatności, dana promocja zadziała w odpowiedni sposób. Należy również wziąć pod uwagę fakt, że wszystkie kursy powinny mieć określoną kwotę oraz - jeśli stosowane są promocje z nierównomiernym rozłożeniem rat - kwotę minimalną ppierwszej wpłaty.
Przykładowo cena kursu wynosi 1800 złotych. Prz jednorazowej wpłacie, dostępna jest promocja pomniejszająca kwotę pierwotną o 10% złotych. I promocji tej nie można łączyć z innymi promocjami.
Dla tego wariantu możemy zdefiniować promocję, która będzie posiadała następujące parametry:
- promocja aktywna
- promocja kwotowa
- nie łączy się z innymi
- podajemy nazwę i opis promocji
- jako wartość podajemy 10
pozostałe pola możemy pozostawić puste. Po dodaniu umowy, system zaprezentuje wartość końcową kursu równą 1620 złotych.
Drugi przykład, to cena kursu wynosi 1800 złotych, minimalna wpłata 200 zł. Ale płatność dokonywana jest w następującym harmonogramie: pierwsza wpłata w termienie 7 dni od daty podpisania umowy. Następne wpłaty 8 wpłat do 10 dnia miesiąca, począwszy od miesiąca październik. Dodatkowo udzielony zostaje rabat 150 zł od ostatniej raty (np. za rozpoczęcie trzeciego roku nauki)
W takim przypadku, płatność może posiadać dwa modele rat - raty równe i raty z przedpłatą. W przypadku rat równych, sytuacja jest oczywista - system rozkłada płatność na podaną ilość równych rat.
Natomiast w przypadku gdy raty są w modelu araty z przedpłatą, system zadziała w następujący sposób. Zostanie pobrana wartość kursu oraz wartość pierwszej wpłaty dla kursu. Wartość ta zostanie określona jako pierwsza wpłata, natomiast pozostała kwota zostanie podzielona na ilość rat określoną w modelu płatności.
Zarówno dla rat równych jak i z pierwszą wpłatą, dodatkowo system naliczy rabat w w wysokości 160 złotych i odliczy go odpowiednio równomiernie lub od ostatniej raty. Możliwe jest również zdefiniowanie takiej promocji w sposób pozwalający na odliczenie całej wysokości rabatu od pierwszej kwoty. Uwaga! Jesli zadeklarowany rabat będzie większy od raty, wtedy rata przyjmie wartość 0. I tak więc dla pierwszego przypadku mamy:
1800 - 150/8 = 206,25 złotych (zakładając równomierne działanie promocji)
Zakładając raty z pierwszą ratą i rabat odejmowany od ostatniej raty, mamy:
pierwsza wpłata 200
siedem rat po 200 zł
ostatnia rata 50 zł (pomniejszona o rabat).
Tak więc odpowiednie modelowanie parametrami promocji oraz modelu płatności, pozwala na uzyskanie równych płatności, przez co ich obsługa w kasie w sekretariacie staje się prosta!